Praatjes vullen geen gaatjes

De VEB (vereniging van effecten bezitters) heeft een mooi onderzoek gedaan naar het woordgebruik van de CEO’s van de bedrijven in de AEX index. Het hele verhaal kun je hier nalezen.

Gunning fox index

Wat heeft men gedaan? Men heeft de woorden van de topmannen door de Gunning Fox index gehaald. De Gunning Fox index is volgens wikipedia een maat voor complexiteit van woorden en zinnen. Je kunt dit zelf uitproberen op deze site.

Praatjes vullen geen gaatjes

Het resultaat is te zien in deze grafiek:

Sommige bedrijven zijn beter in uitleggen wat ze doen, of hebben simpeler business model. De bedrijven met complex model of slechtere topman gebruiken meer en moeilijkere woorden. Voorbeeld is Philips. Daar heeft de topman geen idee wat FDA inhoudt en krijgt daarvan klap na klap te verwerken. Ahold staat vrij bovenaan. Wat doet Ahold: supermarkten, groothandel in de US en bol.com. Moeilijker wordt het niet.

Dit grijpt ook terug op aandelenselectiecriterium of je zelf het bedrijf snapt. Met deze methode kun je ook zien of de topman het mogelijk zelf snapt wat hij aan het doen is….

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *