Als je technisch vaardig bent als software programmeur, dan kun je extra inkomsten maken door in je eigen tijd mobiele apps te bouwen. Dit kun je doen voor Apple en Android (Microsoft doet verder niet meer mee). Als je echt goed bent kun je er ook je broodwinning van maken.
Hybrid of native?
Als je begint dan denk je nog, ik ga iets met hybrid doen zodat ik het maar 1 keer hoef te doen en dan naar zowel Apple als Android kan overzetten. Maar dit zul je al snel merken: de finetuning kost toch veel tijd en je blijft last hebben van het hybrid overhead en bugs daarmee. De meeste app ontwikkelaars doen gewoon alles native.
Het idee
Het idee voor een app is het belangrijkste en het moeilijkste tegelijk. Een goed idee kan echt een gewilde app opleveren. Maar een goed idee is zeldzaam. Voordat je met je idee begint te bouwen: doe een scan op de Apple App store en Android Play store, om te kijken of iemand anders jouw idee al heeft gemaakt.
De implementatie
Hier is waar de tijd in gaat zitten: de implementatie van je idee in code voor de app en het testen van de app. Een goede app bouwen en testen kost substantieel veel tijd. Denk hierbij aan honderden uren werk.
App publiceren en promoten
Als je app klaar is dan ga je hem publiceren. Na 1 week kijk je en dan zie je dat allen jezelf en een paar vrienden de app hebben gedownload. Zonder promotie van je app kom je er niet. Je app moet eerst ‘ontdekt’ worden. Voor tablets moet je app bij steekwoorden bij de eerste 10 komen. Bij een mobiele telefoon bij de eerste 3. Beste is als je helemaal bovenaan staat. Je app promoten met reclame kost ook geld.
Nazorg en je app verbeteren
Je app bevat ongetwijfeld fouten. Ondanks het vele testen kun je niet alles testen. Dus je moet tijd inruimen om de fouten die gerapporteerd worden te gaan oplossen. Doe je dat niet dan heb je snel veel mensen die je app rapporteren als buggy, je app de-installeren of nog het ergste: je krijgt zeer veel negatieve ratings en commentaar. Die ratings en commentaar zijn voor iedereen zichtbaar. Bij een keuze: wat installeer je? Een app met 50.000 downloads en een rating van 4.5 op schaal van 5 of een app met 10.000 downloads met rating van 3 van de 5? Je kan het antwoord wel raden.
De feedback kun je ook positief gebruiken: mensen geven je in de feedback gratis ideeën en wensen aan wat zij graag als extra feature in de app zouden willen hebben. Gebruik dit!
Ruim wel voldoende tijd in de eerste paar maanden na de app publicatie om je app te verbeteren.
Geld verdienen met een app
Met een app kun je op diverse manieren geld verdienen:
- De app kost geld om te installeren: je krijgt dan geld per gedownloade app (let wel, dit beperkt je bereik enorm)
- Je app is gratis, maar bevat reclame (Google admob): zie deze blog voor meer achtergrond
- Je app is gratis, maar bevat een link naar een sponsor die je betaalt voor de link in jouw app te hebben
- Je app is gratis, maar je hebt een link naar een webshop zoals bol.com of amazon.nl (affiliate marketing), je krijgt dan een percentage van de verkopen als commissie: zie deze blog voor meer achtergrond
- Je app is gratis, maar je hebt in je app zaken ingebouwd die mensen later kunnen kopen (upgrades, extra content, etc)
In opdracht een app bouwen
Een andere optie om geld te verdienen met apps is dat je niet zelf met een idee komt, maar dat je een app bouwt in opdracht van iemand anders. Die neemt dan het risico voor zich of de app een succes wordt of niet. Je deelt dan ook niet mee mocht het wel een succes worden…
Maak wel goede afspraken over de bouw en de nazorg:
- Wanneer moet je klaar zijn?
- Welke functies moeten allemaal werken?
- Hoe snel moet je fouten die gevonden worden met testen oplossen?
- Hoe ga je om met wijzigingen?
- Hoe ga je om met bugs die komen?
- Enz…
One Reply to “Meer inkomsten: app bouwen”