Leerpiramide van Edgar Dale

Edgar Dale heeft een leerpiramide opgezet. Deze piramide geeft aan hoe effectief diverse vormen van leren zijn.

De piramide komt in meerdere vormen terug. We behandelen er hier twee.

1ste variant

Dit is de eerste variant:

Dit gaat over wat mensen onthouden:

Van wat mensen lezen om te leren onthoud men slechts 10%. Van wat ze horen (op bijvoorbeeld lezing of op TV) onthoud men 20%. Visueel gaat het al naar 30%. Het wordt pas echt effectief als men zelf gaat oefenen in een practicum of in een workshop vorm: dan gaat het onthouden van wat men geleerd heeft naar 70%. Het echte werk is toepassen in de praktijk: dan wordt echt 90% onthouden van de nieuwe zaken.

Dit verklaart ook waarom dat praktijkgerichte mensen vaak veel sneller leren dan theoretisch gerichte mensen: alles wordt in de praktijk sneller doorleeft en ervaren, leren gaat sneller.

2e variant

De tweede variant is misschien wat minder compleet, maar simpeler. Deze bevat naast het toepassen in de praktijk nog een laaste nivo: het leren aan anderen. Als je anderen moet uitleggen hoe iets werkt, dan kom je zelf ook vaak tot nieuwe inzichten.

Dit is ook de basis van het vroegere vakmanschap en gildesysteem. Dit systeem kan ook nog steeds nu toegepast worden!

 

 

Geplaatst in Mensenkennis en getagd met .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *