Megatrends zijn wereldwijde (mega) bewegingen (trends). Sommige megatrends zijn zichtbaar. Anderen zijn minder zichtbaar.
Belangrijk is om een megatrend niet te verwarren met een hype. Een megatrend kan ook een hype worden. Denk bijvoorbeeld aan artificial intelligence. Dit is wel degelijk een megatrend. Is wordt al minimaal 30 jaar onderzoek naar artificial intelligence gedaan. Er zijn al positieve toepassingen van en dat zullen er vast en zeker meer worden. Pas het laatste jaar is het onderwerp een hype geworden. Dan wordt de term te pas en te onpas gebruikt. Een hype suggereert vele malen meer dan de werkelijkheid. De trend gaat wel nog doorzetten, maar minder hard dan de hype voorspelt. Denk eens aan de internet hype eind jaren negentig, begin 2000. Internet was toen echt een megatrend. Maar het werd toen een hype met veel te hoge beloften. De trend zelf zette na de hype nog wel door.
Belang van megatrends
Megatrends zijn als investeerder in aandelen van belang. Ze geven aan in welke gebieden toekomst zit, maar ook welke huidige industrieën en diensten er mogelijk over 10 tot 20 jaar niet meer zijn omdat die door de megatrends overbodig worden gemaakt en/of zwaar gaan inkrimpen. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van digitale fotografie en mobiele telefoon die een bedrijf als Kodak, wat de beste fotomaterialen ter wereld maakte, volledige overbodig maakte.
Megatrends op deze site
- Megatrends:
Overzicht van megatrends in het algemeen
Het onderstaande plaatje van het World Economic Forum geeft een nog veel langere lijst megatrends.