Geweldloze communicatie

Marshall Rosenberg is de uitvinder van het geweldloze communicatie model.

Het model bestaat uit 4 stappen:

1. Wat we observeren (zonder moralistisch oordeel of diagnose):

  • wat doet en zegt de ander?
  • het zichtbare gedrag
  • onze waarneming
  • de feitelijkheden

2. Wat we voelen (wat we zelf voelen zonder iemand anders daarvoor verantwoordelijk te maken):

  • wat we zojuist bespeuren
  • onze emotionele reacties
  • onze ervaringen
  • onze gevoelens

3. Wat we nodig hebben (uitdrukking geven aan welke behoefte we hebben, zonder iemand anders verantwoordelijk te maken voor de vervulling daarvan):

  • onze behoeften
  • ons waardebegrip
  • wat is belangrijk voor ons?
  • wat we denken en evalueren

4. Waar we om vragen (uitdrukking geven aan specifiek uitvoerbaar verzoek om hulp te krijgen bij het invullen van jouw behoeften):

  • wat we graag zouden willen
  • wat kan de ander doen?
  • onze wensen
  • onze verzoeken

Kort samengevat:

  1. Waarneming
  2. Gevoel
  3. Behoefte
  4. Verzoek

Het toepassen van de stappen lijkt in het begin een hele grote omweg met veel woorden. Maar het is wel een goede methode om te doen. Het vergt veel oefening om het goed te doen. Maar met veel oefening is het absoluut een goede methode voor lange termijn relaties en vertrouwen te krijgen en te houden.

“We hebben geen tijd om elkaar te begrijpen, maar we nemen wel de tijd voor misverstanden”.

Valkuilen bij iedere stap

De valkuilen maken goed toepassen van geweldloze communicatie moeilijk.

Valkuil bij waarneming: vermengen met een oordeel (interpretatie, classificatie, analyse, vergelijking, etikettering)

Valkuil bij gevoel: vermengen met quasi gevoel (gevoel met interpretatie erin)

Valkuil bij behoefte: vermengen met strategie

Valkuil bij verzoek: vermengen met een eis

De valkuilen ga je vanzelf een keer invallen. Helemaal niet erg. Besef het, en leer er van!

Giraf en jakhals

Binnen geweldloze communicatie komen 2 metaforen voor: de giraf en de jakhals.

De giraf heeft een groot hart met veel empathie, en kijkt met zijn lange nek ver vooruit (naar de lange termijn op de horizon).

De jakhals spuit kritiek, oordeelt, wil gelijk hebben en bezig met directe behoeftes zonder naar lange termijn van hun acties te kijken.

Doel is dat je als giraf empathisch gaat luisteren:

  • zonder ontkenning en bagatelliseren
  • zonder moraliseren
  • zonder adviseren
  • zonder over jezelf te praten

Maar echt te luisteren naar de ander!

Achtergrond

Mooi filmpje over het doel van geweldloze communicatie:

 

Geplaatst in Communicatie, Uitvoering geestelijk rijk en getagd met .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *