Schrijvers: Richard Thaler en Cass Sunstein
Beoordeling: ★★★★
Belangrijkste boodschappen
Kernpunt: mensen kunnen geholpen worden met een duwtje in de goede richting.
Uitgebreidere inhoud
De schrijvers leggen uit de mensen helemaal niet zo economisch denken als je van rationele mensen zou mogen verwachten. Sterker nog het is bijna een en al psychologie en emotie. Een duwtje (nudge) in de goede richting kan mensen helpen de goede keuzes te maken. Bekende voorbeelden zijn de standaard instellingen voor keuzes die voor jou op langere termijn het gunstigste zijn, bijvoorbeeld voor pensioen en zorg.
Helaas worden diezelfde nudges ook gebruikt door bedrijven om ons allerlei nutteloze diensten en troep aan te bieden.
Een leuk stuk is ook over sludge. Dat is namelijk het expres inbouwen van drempels om iets moeilijk te maken. Kijk maar eens hoe snel je je voor een digitale nieuwsbrief kan inschrijven. Om je weer uit te schrijven doen de makers allemaal moeilijk met verwarrende site, verwarrende knoppen het liefst extra bevestiging. Allemaal om jou het moeilijk te maken.
Lees het boek om te lezen hoe je mensen kunt helpen met een duwtje in de goede richting. En hoe je irritatie met sludge kunt voorkomen.
Plus en minpunten
Leuk boek wat naarmate het vordert beter wordt. Dus bijt even door het taaie begin heen.