Boekbespreking: Geef me de 5 auti-communicatie

Schrijfster: Colette de Bruin

Beoordeling: ★★★★★

Belangrijkste boodschappen

Kernpunt: geef me de 5 in autisme communicatie: waar, wie, wat, wanneer, hoe. Ben duidelijk in communicatie naar persoon met autisme, dan gaat het een stuk beter.

Uitgebreide inhoud

De schrijfster legt uit wat de beperkingen en mogelijkeheden van een persoon met autisme zijn. Beperkte TOM (theory of mind) is beperkt inlevingsvermogen. Beperkte cenrale coherentie is beperkingen in het zien van samenhang. Beperkte executieve functies is beperkingen in plannen en uitvoeren van zaken. Sterke punten zijn oog voor detail, focus en bijna onbegrensde interesse voor specifiek onderwerp.

De schrijfster legt uit wat een punthoofd is: het hoofd van de autist zit zo vol, dat het overloopt. Er moet eerst rust komen, pas daarna is communicatie weer mogelijk. De schijfster legt uit wat ‘open mapjes’ zijn: een autist is zo bezig met een onderwerp, dat hij het niet kan afsluiten. Zorg ervoor dat het mapje dicht gaat om rust te krijgen.

Methoden om goed met autisten te communiceren:

  • Afstemmen; pas de boodschap aan
  • Aansluiten; maak eerst contact, dan breng de boodschap over
  • Toevoegen; geef extra uitleg die voor een autist niet vanzelfsprekend is, maar voor de meeste mensen wel
  • Ondertitelen; geef uitleg over hetgeen de autist ziet gebeuren, maar niet begrijpt
  • Spreek kernachtig en concreet
  • In de taak zetten; geef duidelijke opdracthen en laat geen ‘niet ingevulde tijd’ over
  • Parkeren in de tijd; het gaat nu niet gebeuren, maar bijv. volgende week dinsdag om 15:00
  • Generaliseren; waarom moet dit? Iedereen gaat naar school, dus jij ook!

Plus en minpunten

Heel erg goed boek met veel duidelijke voorbeelden en manieren van aanpakken in de praktijk.

Geplaatst in Mensenkennis en getagd met .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.