Het anker effect is een van de 12 bekende vooroordelen van de menselijke geest.
Een anker is een prijs voor een dienst die je voor het eerst hoort of ziet en als anker blijft hangen.
Bijvoorbeeld; je ziet een auto voor 30.000 euro staan. Een week later is deze te koop voor 25.000. Dan is deze voor jou goedkoper geworden en denk je: ‘dat is een mooie kans/aanbieding!’.
Zo werken ook van/naar prijzen. Dus een product wat normaal voor 280 euro te koop staat wordt nu aangeboden “van 350, nu voor 275”. Waarbij 350 een fictieve of catalogusprijs is. Je denkt nu ook; da’s een mooie aanbieding!
Een nog gemenere komt voor in de supermarkt. 2e product voor de helft van de prijs. In de week van die aanbieding wordt het product in prijs eerst met 10% verhoogd. Daarna krijg jij 2e product voor de helft van de prijs. Als anker staat er de prijs van / voor bij. In totaal ben je wel iets voordeliger uit, maar niet veel.
Andersom werkt het ook: als je iets goedkoper wilt, kan het soms lonen om een belachelijk laag openingsbod te noemen. Dit blijft dan toch op een of andere manier hangen, om zo de prijs te drukken.