Checklistpunten
Snap je het bedrijf?
Accell produceert en verkoopt fietsen. Bekende merken zijn Koga, Batavus, Sparta en Raleigh.
Is er vraag naar producten en diensten in het verleden en in de toekomst?
Er blijft vraag naar de producten van Accell. Er zijn 2 hoofdtrends:
- Van een normale fiets richting e-bikes.
- Steeds meer is de fiets alternatief voor auto of openbaar vervoer. Door Corona heeft dit versnelling gekregen.
Niet alleen in Nederland, maar vooral ook in het buitenland is meer vraag naar fietsen. Daarnaast is er altijd wel een basis vraag naar fietsen ter vervanging van de bestaande.
Is het product of dienst makkelijk te vervangen door iets anders?
Ja. Er zijn alternatieven voor de fiets (auto, scooter en openbaar vervoer), en er zijn meerdere concurrenten (Gazelle en fietswinkel.nl in Nederland, en vele producenten in Portugal en Italië). Ook kunnen er nieuwe toetreders tot de markt komen. Maar dat is niet zo makkelijk: de meeste fietsonderdelen worden elders gemaakt. De hele toeleverketen goed opzetten is een hele klus.
Heeft het product of dienst een slotgracht?
Het product zelf heeft geen slotgracht. Wel hebben sommige merken aanhangers. De hele logistieke toelevering is belangrijkste en moeilijk om na te maken. Design van de fietsen en verkoop via retailers is iets anders wat veel tijd kost. Maar er is geen voldoende slotgracht dat Chinezen het niet na kunnen maken.
Zijn de financiën van het bedrijf gezond?
Matig. Accell is 62 % gefinancierd, kaspositie is 2% van de schulden (laag). Cashflow is wisselend. Dividend van Accell in 2019 was 0.30 EUR , wat meer was dan de winst per aandeel van 0.10 EUR.
De bedrijfsleiding
Topman Ton Anbeek. Sinds eind 2017. Heeft de Amerikaanse ellende tot einde gemaakt door knoop door te hakken om daar te stoppen.
Specifieke risico’s
Aanvoer risico’s. Overname door Pon blijft zweven. Wat doet de concurrentie? Men beweert veel te investeren in ICT: altijd een risico.
Winst en verwachting
Winst per aandeel de afgelopen 6 jaar:
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
1.28 | 1.25 | 0.40 | 0.76 | 0.10 | 2.42 |
Samen 6.11 Eur, maar de laatste jaren echt minder winst. Achtergrond: slecht lopende tak in Amerika is verkocht. Dus in 2020 weer meer winst
Wat is de verwachting voor de komende jaren (dit is een schatting!):
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
2.15 | 2.60 | 2.80 | 3.00 | 3.25 |
Samen 13.8 euro en groei, maar dit is wel met veel risico. Neem je de huidige koers van Accell van rond de 40 EUR, dan betaal je per aandeel 2.9 keer dit bedrag.
Samenvatting
Accell heeft mogelijk kansen door Corona, waarbij er meer gefietst gaat worden. Wat heel moeilijk is in te schatten of de aanvoer van onderdelen het kan bijbenen en dat de extra kosten door Corona niet zwaar op de kosten drukken. Waardering nu is heel duur gezien het risico op basis van de huidige schatting. Maar bij meewind kan de schatting te laag zijn, en bij tegenwind weer veel te te hoog.
In 2022 is Accell overgenomen door KKR. Een verdere analyse is niet meer nodig.
3 Replies to “Aandelen analyse: Accell”