Dit is de simpele formule voor succes in een organisatie:
Succes = Mensen + Proces
Beide componenten zijn nodig:
- Mensen die goed in hun vak en bezigheid zijn
- Goed proces om de taken uit te voeren
Een proces alleen is het niet; een goed proces laat veel ruimte voor mensen om invulling te geven aan het werk. Hoe meer een proces alle details vastlegt, hoe minder ruimte er voor mensen is om zaken zelf in te vullen. Dan is er namelijk alleen maar proces over. En op dat moment zie je het succes dalen. Denk hierbij aan de paarse krokodil: dit is alleen maar proces en geen mens!
Alleen mensen zonder proces is ook al snel chaos. Dus proces met werkafspraken is altijd nodig.
De truc is dus om de goede balans te vinden tussen procesafspraken en waar mensen zelf alles mogen besluiten op basis van hun kennis en ervaring. Gebruik hierbij als regel: hoe meer mensen zelf kunnen, hoe meer succes! Dit is in tegenspraak met de neiging van heel veel manager (niet leiders!) om alles in proces te gieten. Zie ook de blog over leiderschap versus management.