Megatrend: elektrische en zelfrijdende auto’s

Auto rijden wordt elektrisch. Nieuwe auto’s zijn vaker elektrisch dan vroeger. Deze trend is al langer gaande, maar zal zeker nog 10 jaar doortrekken.

Dit heeft gevolgen voor de manier hoe we met elektrische energie omgaan, en met energie opslag. Maar ook met de manier waarop we de auto gaan opladen. Benzine stations worden schaarser. Oplaadpunten komen er overal bij.

Dit past bij de hele trend van energietransitie. Maar ook bij de trend van waterstof. Niet dat de auto’s op waterstof gaan rijden. Maar de electriciteit die nodig is (met name in de winter) om de auto’s op te laden zal in waterstof worden opgeslagen.

Een ander gevolg is de financiering van de wegen. Dit gebeurt nu door wegenbelasting en door accijnzen. Door wegvallen van bezinegebruik zal de financiering van de wegen anders moeten gaan; meer via kilometerheffing.

Zelfrijdende auto’s

Zelfrijdende auto’s waren een grote belofte. En het verhaal klinkt nog steeds heel mooi. Maar de praktijk is heel weerbarstig. Het is bijna niet te doen om zelfrijdende auto’s los te laten buiten een snelweg. Er zijn te veel complexe omstandigheden (mist, regen, ijzel, hagel, sneeuw, laagstaande zon, enz.) en onverwachte elementen (bal op de weg, kind dat plots oversteekt, fietser die rare beweging maakt, enz.). Dit maakt het zelfrijden veel te gevaarklijk. De gevolgen van een ongeval met auto zijn enorm.

Deze trend leek veelbelovend, maar zal het waarschijnlijk niet gaan halen in de praktijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *