Meer rendement: aandelen analyse

fundamentele analyse

In de blog over checklist voor aandelen hebben we de eerste selectiecriteria uitgelegd. Hierbij zal je misschien zijn opgevallen dat de koers van een aandeel hier niet bij stond. En dat klopt. Voor een eerste selectie van bedrijven om aandelen in te kopen is de koers helemaal niet interessant. Een aandeel van een slecht bedrijf wil je niet in je bezit hebben.

Na een eerste filtering op bedrijven waarvan je potentieel een aandeel wilt kopen, zul je meer tijd moeten besteden in de achtergrond analyse. Die analyse helpt om te bepalen of een aandeel goedkoop is om te kopen, te duur, of precies goed. Deze analyse kan tijdrovend zijn. Vandaar dat de voorselectie al belangrijk is. Het is zonde om veel tijd in analyse te steken van een bedrijf waar je toch al geen vertouwen in hebt, of denkt “daar heb ik geen verstand van”, want dan kun je de resultaten van je analyse niet beoordelen.

Koers en winstverwachting

Voor onze analyse gaan we 3 voorbeeldbedrijven nemen:

  • ASML: snel groeiend bedrijf met hoge winstmarges.
  • Unilever: volwassen bedrijf wat winst maakt en macht heeft om prijzen in de toekomst te blijven verhogen met inflatie.
  • Shell: volwassen bedrijf, maar waarvan de winst continu onder druk staat. Als de olieprijs stijgt komen er allemaal alternatieven op de markt die de prijs weer drukken.

Snelle groeier ASML

Winst per aandeel de afgelopen 5 jaar:

20152016201720182019
3,763,465,185,946,13

Samen 24.47 euro en bijna verdubbeling van de winst in 5 jaar tijd.

Wat is de verwachting voor de komende jaren (dit is een schatting!):

20202021202220232024
78101214

Samen 51 euro en weer een verdubbeling. Neem je de huidige koers van ASML van rond de 310 Euro, dan betaal je per aandeel 6 keer dit bedrag.

Gestage groeier Unilever

Winst per aandeel de afgelopen 5 jaar:

20152016201720182019
1,731,832,163,502,15

Samen 11.37 euro en ongeveer 20% van de winst erbij in 5 jaar tijd.

Wat is de verwachting voor de komende jaren (dit is een schatting!):

20202021202220232024
2.202.302.402.502.6

Samen 12 euro en weer 20% erbij. Neem je de huidige koers van Unilever van rond de 51 Euro, dan betaal je per aandeel 4.25 keer dit bedrag.

Achterblijver Shell

Winst per aandeel de afgelopen 5 jaar:

20152016201720182019
0.290.551.322.471.41

Samen 6.04 euro en grillig verloop.

Wat is de verwachting voor de komende jaren (dit is een schatting!):

20202021202220232024
0.50.511.501.5

Samen 6 euro en geen groei. Neem je de huidige koers van Shell van rond de 11.3 Euro, dan betaal je per aandeel 2 keer dit bedrag.

Financiering en kaspositie

Een ander aspect in de analyse is de financiering en schulden. Hoeveel geleend geld wordt er gebruikt om het bedrijf te draaien? 30 tot 40% schuld is vrij normaal. Maar bij een bedrijf met te hoge schulden en weinig inkomsten is het de opmaat naar een molensteen of faillissement. Ook moet je kijken naar de kaspositie: is er genoeg geld om de tent draaiende te houden?

ASML is 40% gefinancierd met schulden, kaspositie is de helft van de schulden (er is dus veel cash aanwezig). Shell: 50 % gefinancierd, kaspositie is 10% van de schulden (normaal). Unilever is 75 % gefinancierd, kaspositie is 5% van de schulden.

Een goede site voor dit soort data is beursgorilla (en dan per aandeel de tab fundamentele analyse).

Dividend

Dividend is de uitkering die een bedrijf doet als het winst maakt. Dat is vaak mooi stukje rendement.

Dividend van ASML in 2019 was 2,40 Euro, wat 38% is van de winst per aandeel.

Dividend van Unilever in 2019 was 1,64 Euro, wat 42% is van de winst per aandeel.

Dividend van Shell in 2019 was 1,88 Euro, wat 93% is van de winst per aandeel.

De dividenden van ASML en Unilever zijn de normale 30 tot 40% dividenduitkeringen van een gezond bedrijf. Die van Shell leek heel hoog, maar was meer een sigaar uit eigen doos. In 2020 kon Shell dit hoge dividend ook niet handhaven.

Dus alleen naar het dividend als bedrag kijken is gevaarlijk. Pas op voor de sigaren uit eigen doos.

De verschillen

Uit de bovenstaande analyse wordt al snel duidelijk: solide bedrijven zijn het alle drie, maar het verschil in te verwachten winst en groei van de winst maakt een wereld van verschil. Ook in financiering staan de bedrijven er anders voor. De analyse op zich vertelt niet of iets goed is of slecht. Het helpt om onverwachte zaken te voorkomen en ongewenste risico’s niet te lopen.

Goedkoop of te duur of precies goed?

Wanneer is aandeel nu goedkoop of te duur of precies goed? Dit is ook iets wat je moet gaan leren. Hiervoor is ook het logboek (beschreven in deze blog). Je maakt in het begin een inschatting van de winst de komende jaren. Die schrijf je op. Op basis van deze schatting en huidige koers bereken je het aantal dat je betaalt voor het aandeel. Je bekijkt ook de financiering en kaspositie. In combinatie met je sterkte/zwakte analyse die je al gemaakt had met je checklist, dan ga je over tot kopen. En dan houden. Zo lang mogelijk houden. Ieder kwartaal of ieder jaar evalueer je of je inschatting klopte of niet. Daar ga je van leren en beter worden. Dan krijg je ook beter door of je te duur hebt gekocht of niet. Ook als je initieel wat te duur hebt gekocht: gewoon blijven vasthouden, want een bedrijf wat fundamenteel goed is haalt het wel in.

Belangrijk is dat je dus vooraf sterke bedrijven hebt gefilterd waar je verstand van hebt. Als je daarvoor iets te veel betaalt is niet erg. Dat is beter dan een ‘koopje’ van een slecht bedrijf.

Naast toekomstige winst is het voordeel van investeren in een solide bedrijf, dat de waarde behouden blijft. Dus als je besluit om een aandeel minimaal 5 jaar vast te houden, dan is de kans bij een solide bedrijf dat het na 5 jaar dezelfde waarde of meer heeft groot. Bij een minder solide bedrijf moet je dat nog maar afwachten. Dit verminderde risico zit ook in de prijs: voor solide bedrijven betaal je meer.

Wanneer te verkopen?

Verkopen doe je in principe niet. De strategie is lang vasthouden om de kosten van kopen en verkopen te drukken.

Wat zijn wel redenen om te verkopen:

  • Je hebt totaal verkeerde inschatting gemaakt: schrijf het op in het logboek en leer er van
  • De omstandigheden zijn veranderd: hierdoor is het langere termijn uitzicht van het bedrijf ook veranderd. Ook vreemde overnames en fusies vallen in deze categorie. Schrijf dit op in je logboek. Kijk een maand later nog een keer, en als je er nog achter staat: voer dan de verkoop uit.
  • Direct verkopen bij financiĆ«le schandalen en dreigend faillissement.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *