Gaming is de luxe van deze tijd. Vroeger waren er brood en spelen. Nu zijn er games om de luxe van vrije tijd te vullen. En het wordt zelfs als sport gezien: e-sports.
Soorten games
Games bestaan op diverse platformen:
- Consoles (Playstation, X-Box, Nintendo)
- PC
- Mobiel
Er zijn de complexe games met veel graphics en story lines die zo uit films kunnen komen. Deze games kosten, net als blockbuster films, tot wel 100 miljoen om te produceren.
Op de mobiele platforms zijn vele kleine games om zeg maar ’tijd te vullen met een leuk spelletje’.
Trend
Gaming gaat de rol van films overnemen. Vroeger had je een film en werd er nog een spelletje bij gemaakt. Nu is er de game. En daar komen nog een of meerdere films van uit. Van de meeste beroemde games is al film gemaakt (Doom, Mortal Kombat, Wing Commander, Tomb Raider, Resident Evil, Warcraft, etc…).
Hoe verdient men aan games?
Games hebben diverse verdienmodellen:
- Betaalde games (eenmalig of met maandabonnement)
- Reclame in de game
- Merchandise
- Extra items in de game om beter te worden, die betaald moeten worden (niet zo geliefd)
- Extra versieringen in de game die betaald moeten worden (skins, dansjes, etc. Dit is het succesmodel van Fortnite)
- Extra items om sneller vooruit te kunnen gaan (levellen)
Bij de laatste 3 modellen is de game gratis om veel pubiek te trekken. Als iets populair is, dan is er een percentage mensen wat wel geld wil uittrekken.
Grootste game producenten
Dit zijn de grootste game producenten:
- Sony (Playstation, maar ook veel productiestudios)
- Microsoft (X-box, maar ook veel productiestudios en in 2022 overname van ActivisionBlizzard)
- Nintendo (Nintendo, maar ook veel prodcutiestudios)
- Tencent (mobiel, maar ook met investeringen, bijv in Epic games wat Fortnite bezit, en Supercell)
- Electronic Arts