Om een goed doel in het team te stellen kun je beginnen bij het einde. Het persbericht of krantenartikel van jullie succesverhaal!
Hoe ziet jullie teamprestatie en doel eruit? Precies zoals je het in het krantenartikel wilt zien.
Maar, zul je zeggen, dan komt er toch alleen maar een droomdoel in te staan? Klopt. Als je doel te hoog is, dan blijft het bij dromen en kom je nooit tot uitvoering en kom je niet in de krant. Hooguit met ‘veel geld besteed aan droomdoel zonder kans’. Maar je komt ook niet in de krant als je je werk eenvoudig blijft doen. Je moet iets bijzonders gepresteerd hebben.
Daar ga je dus naar op zoek als team doel: wel iets bijzonders (genoeg voor in de krant), maar wel realistisch genoeg.
Ga maar eens brainstormen in het team. Daar kunnen mooie creatieve zaken uitkomen. Als je niet in de krant durft te komen, dan zit je met je doel te laag.
Amazon
Bij Amazon gebruiken ze deze methode in de vorm van een persbericht. Het doel wordt als persbericht geformuleerd: “Aantal niet op tijd geleverde producten in de categorie xyz met 50% gedaald”. En vanaf daar gaat men terugwerken aan hoe men dit kan bereiken. Working Backwards.