Redenen om te delegeren:
- Spaart tijd
- Motiveert het team
- Kans voor de medewerkers om zich te ontwikkelen
- Kans voor jou om de kwaliteiten van het team te benutten
- Jij kunt je richten op de zaken waar je goed in bent en focus houden op de belangrijke taken
- Anderen zijn beter in bepaalde taken
- Anderen kunnen het werk goedkoper doen
Wat niet te delegeren:
- Strategie
- Gevoelige zaken
- Personeelsbeoordelingen en job interviews van mensen die direct voor je werken (mensen die voor je werken, mogen uiteraard wel weer mensen daaronder aannemen en interviewen)
- Eindverantwoordelijkheid
Aan wie te delegeren:
- Iemand met voldoende ervaring, kunde en kennis
- Iemand met nog net niet voldoende ervaring, kunde en kennis, maar die dit ziet als kans om te leren
- Iemand die de taak leuk vind
- Iemand die meer tijd heeft om zaken uit te zoeken
Kijk hierbij ook vooral naar situationeel leiderschap; is de gedelegeerde persoon er aan toe op dat moment voor die specifieke taak?
