Schrijver: Chris Anderson
Beoordeling: ★★★
Belangrijkste boodschappen
Kernpunt: door internet veel zaken zeer goedkoop te verspreiden, kosten per product dalen naar nul. Dit biedt kans aan modellen die gratis (free) producten aanbieden.
Uitgebreide inhoud
Gratis is psychologische ongelofelijk sterk. Iets wat een euro kost doen we niet, maar als het gratis wordt, dan doen we niet zo moeilijk, want het kost toch niets. Behalve tijd misschien. De schrijver legt uit dat op internet allerlei producten en diensten zo goedkoop kunnen worden aangeboden dat de prijs vanzelf naar nul gaat. Dus waarom niet voor een hoop diensten de prijs echt letterlijk nul maken en dus gratis. Dit gratis trekt weer meer gebruikers en daardoor wordt het nog goedkoper. Kun je dan wel geld verdienen aan gratis? Ja hoor, door op iets anders te verdienen (bijvoorbeeld in gratis game met skins verdienen die je moet betalen), upgrade van het product met meer functies kost geld (of verlost je van reclame), iemand anders dan jij betaalt wel (bijvoorbeeld bij datingsite die gratis is voor vrouwen, maar niet voor mannen, of reclame-adverteerders betalen voor jou).
Plus en minpunten
Gratis is en blijft sterk voor de verkoop. Leuk en entertainend, maar verder geen praktische invulling.