Opkomst en ondergang van General Electric

General Electric is in de jaren 80 onder leiding van Jack Welch beroemd geworden door zijn strategie: fix it, sell it, or close it. Ofwel, zorg dat het goed draait, verkoop het of sluit het. Alles werd in belang gesteld van korte termijn aandeelhouderswaarde en winst. Dit werkte heel erg lang heel erg goed. GE werd groot en bekend en de koers vloog omhoog. Dit trok goede mensen en talenten aan die bij zijn goedlopend en bekend bedrijf wilden werken. Daardoor ging het nog beter. Ze werden groter en hadden meer schaalvoordeel op inkoop etc.

Maar wat gebeurde er onder water: door focus op korte termijn bleef research achter. Nieuwe producten bleven achter. Innovaties bleven uit. Steeds meer bedrijven van het conglomeraat vielen onder de sell it or close it noemer. Zeker na de 2008 crisis ging het hard: GE plastics, GE transportation, GE appliances, etc. Allemaal verkocht.

De koers krabbelde daarna wel even op, maar het kwaad was al geschied….

Met de verkoop gingen ook alle centrale inkoop voordelen weg. Het bedrijf werd door alle gedoe en verkopen nog minder aantrekkelijk voor getalenteerd personeel.

Er resten nu alleen de kern bedrijven, die ook nog eens los verder gaan: GE Healthcare, GE Aerospace en GE Vernova (energie).

In Nederland hebben we ook een vergelijkbaar bedrijf (Philips met ook een topman vol praatjes).

Wat hiervan te leren?

Belangrijke les: kijk niet alleen naar korte termijn, maar ook naar investeringen op lange termijn. Het feit dat Philips eind 2022 aankondigde flink in research te gaan snijden in een markt die draait om innovatie en vernieuwing, is de aankondiging van het einde.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *