De Eisenhower matrix is vernoemd naar de generaal en latere president van Amerika: Dwight D. Eisenhower.
De matrix bestaat uit 4 blokken:
Urgente en belangrijke zaken: deze doe je zelf en onmiddellijk.
Belangrijke en belangrijke zaken: deze doe je zelf, maar niet meteen: deze plan je in.
Niet belangrijke maar wel urgente zaken: deze delegeer je.
Niet belangrijke en niet urgente zaken: elimineren, oftewel niet meer doen.
Gebruik van de matrix in de praktijk
De matrix is goed in de praktijk toe te passen:
- Start met de belangrijke urgente zaken en doe die meteen! Direct afronden: gedaan is gedaan.
- De meeste tijd zou je moeten besteden aan gepland werk dat belangrijk is, maar niet urgent. Je kunt dan voor iedere taak ruim de tijd inplannen om die goed te doen.
- Delegeer onbelangrijke urgente taken. Dit kun je doen naar collega’s, werknemers, maar denk ook aan uitbesteden van werk aan ZZP’ers, bedrijven etc. De prijs om uit te besteden neem je voor lief om meer tijd te hebben voor taken die je zelf wel belangrijk vindt.
- Stop met verspillende acties die niet belangrijk zijn.
Het grappige hierbij is dat wat voor de een heel belangrijk gezien wordt, de ander maar verspilling vind. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van facebook berichten. Voor sommige mensen is dit een nu doen actie, terwijl anderen het zien als complete tijdverspilling.
Delegeren is de lastigste: je kan bijvoorbeeld huishoudelijk werk of tuinonderhoud delegeren aan een bedrijf om dit te doen voor jou. Dit is natuurlijk in het algemeen belangrijk werk, maar voor jou niet: het is urgent dat het gedaan wordt, maar je wilt er zelf geen tijd aan besteden: delegeren!
2 Replies to “Time management: Eisenhower matrix”