Amazon heeft in de loop der tijd interne leiderschapsprincipes gedefinieerd om ondanks zijn schaalgrootte toch nog innovatief te kunnen blijven en daardoor te blijven groeien. Deze principes zijn ook buiten Amazon goed toe te passen. De 14 principes kun je in het Engels lezen op de Amazon website.
De principes
- Obsessie met de klant: werkt vanuit de klant terug. De klant staat voorop en centraal.
- Eigenaarschap: leidinggevenden zijn eigenaars, kijken vooruit op lange termijn. Handelen in belang van bedrijf en niet alleen voor hun team.
- Bedenken en vereenvoudigen: innoveren, nieuwe oplossingen, liefst vereenvoudigen.
- Vaak gelijk hebben. Leidinggevenden moeten veel tijd besteden aan beoordelingsvermogen en bekijken vanuit diverse standpunten en stellen hun eigen overtuigingen ter discussie.
- Leren en nieuwsgierig zijn.
- De beste mensen aannemen en opleiden.
- Alleen de hoogste normen accepteren. De lat steeds een stukje hoger leggen.
- Groot denken. Durf grote doelen te stellen.
- Nadruk op actie. Goede uitvoering en nemen van gecalculeerde risico’s is nodig.
- Soberheid. Bereik meer met minder. Vindingrijkheid is belangrijk. Je krijgt niks extra’s voor meer personeel of meer budget
- Vertrouwen verdienen.
- Diep duiken. Leidinggevende moeten niet terugschrikken om diep in de details te duiken.
- Ruggengraat, meningsverschillen en commitment. Leidinggevenden moeten niet bang zijn om discussies aan te gaan, meningsverschillen dienen gerespecteerd te worden om tot een beter resultaat te komen. Als besluit is genomen, dan commitment eraan geven.
- Resultaatgerichtheid. Focus op controle op de inputs, niet van de outputs die volgen.
Ze lijken simpele open deuren. Maar consequent en door iedereen laten toepassen is een kunst die alleen Amazon nu op grote schaal beheerst.
Lange termijn gerichtheid
De lange termijn gerichtheid wordt bij Amazon belangrijk gevonden. Men betaalt niet zo’n hoog salaris, maar een deel in aandelen met een lange termijn schema. Maar die beloning in aandelen komen pas echt in 3e en 4e jaar. Dus pas op langere termijn. Daarom is voor iedereen groei op langere termijn van belang.
Focus op input in plaats van output
Output heb je niet altijd in de hand. Input wel. Output is hoeveel winst je maakt en hoeveel je verkoopt. Dat heb je niet direct in de hand. Wat je wel in de hand hebt: hoe goed je onderhandelt bij inkopen van een product. Hoe snel en goedkoop je een product levert. Hoe goed je de terugzendingen van een product regelt. Hoe je product terugzendingen voorkomt. Enz. Dat zijn allemaal zaken waar je controle over hebt. Dat is een van elementen waardoor Amazon groot is geworden: focus op de elementen waar je invloed op hebt. Daarbij accepteren dat je de output (totale verkoop en winst) niet altijd in de hand hebt en kan fluctueren.
Meer achtergrond
Nog meer achtergrond is te lezen in het boek Working backwards. Dit hele boek gaat over de achtergrond van de successen van Amazon.