Schrijver: Jeroen Smit
Beoordeling: ★★★
Belangrijkste boodschappen
Kernpunt: een goede CEO die duurzaam hoog in het vaandel heeft staan (Paul Polman) heeft veel moeite om zijn organisatie mee te krijgen.
Uitgebreide inhoud
De schrijver beschrijft de geschiedenis van Unilever in de fase voordat Paul Polman CEO werd, en de fase dat Paul de CEO was. Er wordt uitgebreid ingegaan op de complexe structuur van Unilever met het Brits/Nederlandse model. Ook wordt uitvoerig ingegaan op de achtergrond van Paul Polman en de redenen waarom hij duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. En uiteraard het grote gevecht dat hij had om zijn Unilever Sustainable Living Plan aandacht intern bij Unilver te laten krijgen.
Plus en minpunten
Mooie geschiedenis. Geeft ook aan waarom de huidige Unilever topman het zwaar zal hebben met zo’n historie. Geeft ook aan waarom duurzaamheid het nog steeds lastig heeft: korte termijndruk versus lange termijn duurzaamheid.