Aandelen analyse: Unilever

Checklistpunten

Snap je het bedrijf?

Unilever produceert en verkoopt voeding en dranken, persoonlijke verzorgingsproducten en huishoudelijke verzorgingsproducten. Bekende merken zijn CIF, Dove, Knorr, Omo, Lipton, Ben&Jerrry’s, Calve en Ola.

Is er vraag naar producten en diensten in het verleden en in de toekomst?

Er blijft vraag naar de producten van Unilever. Mensen moeten eten en drinken, zich verzorgen, schoonmaken, etc. Ook in de coronacrisis blijft de vraag naar de A-merken van Unilever goed op pijl. Doordat het beter gaat in de wereld (zie het boek feitenkennis), zullen nog lange tijd meer mensen het geld hebben om dit soort producten te kopen. De vraag zal de komende jaren op peil blijven.

Is het product of dienst makkelijk te vervangen door iets anders?

Ja. Er zijn vervangers voor de producten van Unilever. Unilever verkoopt A-merken. Veel supermarkten over de hele wereld bieden ook eigen merken en B-merken aan de consumenten aan. Voor ieder product zijn er concurrenten (Reckitt Benckiser, Nestle, Henkel, Procter & Gamble, Colgate Palmolive, Beiersdorf, L’Oréal). Ook kunnen er nieuwe toetreders tot de markt komen.

Heeft het product of dienst een slotgracht?

Het product zelf heeft geen slotgracht. Wel hebben sterke merken een schare aanhangers. En door het grote volume is het in de markt brengen van een nieuw product ter vervanging van een Unilever product een langdurige zaak.

Zijn de financiën van het bedrijf gezond?

Redelijk. Unilever is 75 % gefinancierd, kaspositie is 5% van de schulden (normaal). Cashflow is goed. Dividend van Unilever in 2019 was 1,64 Euro, wat 42% is van de winst per aandeel.

De bedrijfsleiding

Topman Alan Jope. Alan is intern doorgegroeide manager bij Uniliver (positief). De laatste jaren lag veel aandacht bij duurzaamheid.

Specifieke risico’s

Er is maar een bekend risico:

  • Overgang van hoofdkantoor van Rotterdam naar Londen (Interne strijd zal nog blijven; zie het boek “het grote gevecht“)

Unilever staat niet voor niets bekend als defensief fonds: laag risico.

Winst en verwachting

Winst per aandeel de afgelopen 5 jaar:

2015201620172018201920209
1,731,832,163,502,152,68

Samen 14.05 euro en ongeveer 20% van de winst erbij in 5 jaar tijd.

Wat is de verwachting voor de komende jaren (dit is een schatting!):

20212022202320242025
2.502.602.702.802.90

Samen 13,5 euro en weer 20% erbij. Neem je de huidige koers van Unilever van rond de 44,3 Euro, dan betaal je per aandeel 3.2 keer dit bedrag.

Samenvatting

Unilever bedrijf met goede set aan A-merken. Structuur is gewijzigd, maar of de topman het kan doorzetten is de vraag. Typisch defensief aandeel, maar hoge inflatie en hoge kosten, de vraag is of Unilever alles kan doorberekenen.

Planning voor een nieuwe beoordeling: April 2023.

7 Replies to “Aandelen analyse: Unilever

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *