Checklistpunten
Snap je het bedrijf?
Essity ontwikkelt, produceert en verkoopt hygiëne en gezondheidsproducten. Essity is een afsplitsing van het vroegere SCA. Bekende merken zijn Libresse, Tena, Tempo, Leukoplast, Libero, enz.
Is er vraag naar producten en diensten in het verleden en in de toekomst?
Er blijft vraag naar hygiëne en gezondheidsproducten.
Is het product of dienst makkelijk te vervangen door iets anders?
De producten zijn te vervangen. Maar het kost veel tijd om een goede naam op te bouwen. Belangrijkste concurrenten zijn Procter & Gamble en Kimberly-Clark.
Heeft het product of dienst een slotgracht?
De producten zijn te vervangen. Maar het kost veel tijd om een goede naam op te bouwen.
Zijn de financiën van het bedrijf gezond?
Goed. Essity is 30% gefinancierd, kaspositie is 10% van de schulden. Cashflow is goed. Dividend van Essity in 2020 was 6.25 SEK, wat 43% is van de winst per aandeel van 14.56 SEK.
De bedrijfsleiding
Topman Magnus Groth. Topman sinds de start in 2017. Voorheen werkzaam bij SCA.
Specifieke risico’s
Geen bekende specifieke risico’s.
Winst en verwachting
Winst per aandeel de afgelopen 4 jaar:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
11.56 | 11.23 | 12.12 | 14.56 |
Samen 49,47 SEK.
Schatting voor 2021 en verder:
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
16 | 18 | 20 | 23 | 26 |
Samen 103 SEK, verwachting is stabiele groei. Neem je de huidige koers van Essity van rond de 281 SEK, dan betaal je per aandeel 2.7 keer dit bedrag.
Samenvatting
De afsplitsing van de hygiëne tak van SCA is denk ik heel goede zet geweest. De overlap met de overige Zweedse bosbouw activiteiten was heel laag.
Planning voor een nieuwe beoordeling: April 2023.
2 Replies to “Aandelen analyse: Essity”