Boekbespreking: working backwards

Schrijvers: Colin Bryar en Bill Carr

Beoordeling: ★★★★★

Belangrijkste boodschappen

Kernpunt: working backwards (terugwerken van de klantervaring naar wat je moet doen) is een van de pijlers van het succes van Amazon.

Uitgebreide inhoud

De schrijvers geven uitleg over de achtergrond van de successen van Amazon. Working backwards is daarbij de belangrijkste. De klantervaring wordt eerst uitgewerkt en vooropgezet. Daarna wordt naar achteren gewerkt om te kijken wat er allemaal moet gebeuren (op de webshop, op de klantenservice afdeling, logistiek, juridisch, enz).

Maar working backwards is niet het enige. Wat dacht je van:

  • Stoppen met powerpoint. Maar laat mensen hun verhaal in max 6 pagina’s opschrijven. Bij voorkeur in een PR formaat (wat kan het allemaal) en met bijgevoegde FAQ (veel gestelde vragen).
  • Bar raiser om mensen aan te nemen: neem steeds betere mensen aan, ondanks tijdsdruk.
  • Focus op controleerbare input metingen: focus op wat je kunt beïnvloeden. Niet op de output waar je geen controle over hebt.
  • Implementeer een organisatie structuur met autonome teams en single-threaded leiders (die focus hebben op maar 1 doel)
  • Compensatie en bonus structuur: gebaseerd op lange termijn!
  • Verwoord de kernelementen van de bedrijfscultuur (zie deze blog over de leiderschapsprincipes van Amazon)

Plus en minpunten

Boek geeft fantastische inzicht in hoe dingen echt goed te doen met oog op lange termijn. Het eerste deel is belangrijkste: hierin wordt alles uitgelegd. Het tweede deel waarbij men de toepassing laat zien op Kindle, Prima, Prime Video en AWS is leuk.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *