Gratis!

Gratis is een fantastisch marketing concept. Het menselijk brein kan het nauwelijks weerstaan. Iets wat voor niets is, is mooi meegenomen!

Vormen van gratis

Proefmonster

Een gratis proef product in de winkel of elders. Veel mensen zullen het product het willen meenemen (of proeven in geval van eten/drinken).

Proefabonnement

Een gratis proefabonnement, met daarna een betaald abonnement. En dan maar hopen dat mensen het of leuk vinden, of vergeten het op te zeggen (want daar is wel actie voor nodig).

Deels gratis

Het product is niet gratis, maar je krijgt de 2e wel gratis. De beroemde 1 + 1 gratis!

Iets extra is gratis

Koop een duur product en je krijgt een gratis weekend hotel overnachting. Daar had je wel zin in, in een weekendje weg. Nu dus gratis bij een product. Heel verleidelijk. Wel even je bedenken dat het in Nederland meestal Fletcher is die met dit soort aanbiedingen mee doet. En die doen niks voor nikt. Fletcher is de hotelketen waar je soms zeer slechte bedden en hotels tegenkomt en soms ook redelijke.

Product voor data

Je krijgt iets gratis, maar dan moet je wel je gegevens inleveren. Zo koopt een bedrijf met een gratis product klantgegevens.

Basis product is gratis, de upgrade niet

Bij veel software producten zie je dat het basis product gratis is. Dat kun je gewoon gratis gebruiken. Wil je echter de geavanceerde functies gaan gebruiken, dan is een niet gratis upgrade nodig. Zie hier meer over in het boek “Free”.

Basis product is gratis, maar bevat reclame

Bij veel software producten zie je dat het basis product gratis is. Dat kun je gewoon gratis gebruiken, maar het bevat reclame. Als je van de reclame af wilt moet je upgraden naar de niet gratis versie. Zie hier meer over in het boek “Free”.

Waarom gratis weigeren lastig is

Iets gratis weigeren is voor de menselijke geest heel erg lastig. Immers, het is gratis, dus de kans op verlies is gewoon nul; het gaat je niks kosten.

Niks kosten qua geld, maar niet qua tijd die je investeerde, of gegevens die je moet invullen om iets gratis te krijgen. Dus denk drie keer na bij iets ‘gratis’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mobiele versie afsluiten