Iedereen op de kar effect

Het iedereen op de kar effect heet in het Engels “jump on the bandwagon”. De band speelt op de kar en gaat vooruit. Wil jij die missen?

Dit effect is sterk in een groep. Iedereen doet mee, durf jij af te wijken? Stel je voor in een vergadering wordt iedereen zijn mening gevraagd over een voorstel. Negen van de 10 mensen zijn al voor en jij bent de laatste. Durf jij nu nog voor je nee mening uit te komen?

Toch kan het nodig zijn dat jij nee moet roepen. Dit is makkelijker als jij expert bent op een bepaald gebied. Als je geen expert bent dan is het veel moelijker. Wat moet je dan doen? Zorgen dat jij je mening in het begin al kunt vertellen, zonder dat alle makke schapen al aan het woord zijn geweest.

Bij investeringen in aandelen is dit iedereen op de kar effect ook te merken. Als iedereen in bitcoin zit, blijf jij dan achter? Of iedereen zit vol in tech aandelen, blijf jij dan achter? Of artificial intelligence aandelen? Zo is er altijd wel een hype.

De truc is om onderscheid te maken tussen echte trends en hypes. Echte trends zijn langzame, maar gestage en duidelijke bewegingen. Hypes zijn vooral lucht en geschreeuw van mensen die op de kar staan: doe met ons mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mobiele versie afsluiten